Tuesday, April 26, 2011

Emcee....MC...


credit to google images.com

Emcee...or a master of ceremony...I have been involved to be an emcee since I was in college...i could still remember i was paired with Abg Dizam during MALAM KENANGAN for the senior( i was a freshie lagik..masa tu) So, I was dressed like a pengantin sama ngan abg Dizam...org lain makan sedap..but both of us had to handle the event..betul2 kena buli.....:)
Since then, nama aku or abg Dizam slalu slalu jadi mangsa untuk event kat maktab.....until lah i dah posting stop kejap..my old school ,they didnt know bout this and aku pun mcm maleh nak expose sbb nanti asik aku kena..hahaha..lariiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii...
Paih tu, lepas masuk skolah ni la pulak kena jadi smula.....Kak Intan Pandu Puteri..dia adalah orang pertama yang started everything...
Al-kisahnya...2 days before Karnival Kepanduan Peringkat Negeri 2009, Kak Intan called me and asked to see her in the hospital .I tot it was only a visit..rupa2nya..ada tugas yg amat berat which I had to replace her as she was admitted for few days in the hospital...
Terkejut beruk mak yeh la wehh....dah la MC untuk event Tunku Puan....and.....
That was the beginning of my emcee life,....
Till now...even banyaaaaakkkk sgt lagi yg perlu aku improve especially on the wordings, cara sebutan,bahasa2 istana...alhamdulillah ramai yg boleh bantu ...and now JPNP plak yang usha2 aku to be their emcee..at first, tak yakin coz gandingan aku selalunya emcee kebangsaan n otai2..tapi unit perhubungan JPNP especially Mr Saruchi banyaaakkk bagi keyakinan kat aku...mula2 event untuk Hari Inovasi, then Pengarah JPNP bersara..then Festival Kebudayaan..semalam,Karnival Muzik....alhamdulillah..all went well...
Skript?Hohoho..kalo yg terlalu formal like melibatkan istana,normally bincang ngan Penerangan and Protokol...kalo stakat Peringkat Negeri, otai2 ble bantu...aku lebih takut majlis yang santai yang kena ulas2 lepas persembahan...u know la..my BM is very lintang pukang and En Saruchi orang kuat Bahasa Melayu..so bila Bos ada,ketaq lutut cheq.....huhuhu...overall,he was so happy with my performance. Now,kalo ada unit perhubungan kol,i know what they want......:P
Ari Jumaat lepas, meeting ngan otai2 emcee..kecut perut coz diorang memang superb! Everything is in their head...Ada 3 segmen ..aku kena slot pertandingan akhir iaitu pertandingan band..agak santai and happy2 style...aku suka kurang suka sbb skript free........dlm pada tu dup!dap!dup!dap!jugak laaaa....kalo ada silap sikit aku dah tercari2 En Saruchi..hahahaha..takotttttt.....alhamdulillah...ari Sabtu....semua berakhir ngan okay.......
Well,i think this is a new life of me.....alhamdulillah orang percaya aku boleh buat...kalo one day aku dah tak berkecimpung dlm bidang ni,aku nak compile semua script and buat sumber rujukan buat junior2....
Banyak yang aku belajar bila jadi emcee...
1) Keyakinan diri
2) Suara nak kena jaga...baru la nak minum air masak slalu..hahaha
3) Bahasa istana...protokol...banyak yg aku blajar
4) Eye contact, facial expression, diction,stress....
5) Salutation....gaya bahasa formal n tak formal
Apa-apa pun...this is something very precious that money x buy....tak semua orang nak jadi emcee sbb takut di kritik...bagi aku kritikan itu penting untuk perbaiki lagi diri......kena marah?biasa la kalo buat silap and co-ordinator tgh tensen..abih emcee kena marah skali..and aku tobat dah tak mau jadi emcee kalo ada event Rosmah Mansur..cukup tak suka ngan PA nya yg sungguh berlagak..maaf kalo dia terbaca statement ni....tapi itu yang semua orang komen pasal dia.Mula2 tak percaya,tapi bila mengadap dia sendiri..baru la aku tau mmg ada kebenarannya....but her level of confidence mmg tinggi..patot Datin Seri Rosmah Mansur suka kat dia kot.......Aku rasa certain time....Rosmah tak de menda2 dia yg lebey....hahahah..ampun la ......
Hope..lepas ni aku ble jadi emcee peringkat kebangsaann plak macam otai2 tuuu......aminnnnn

~babai~

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...